سودده‌ترین شرکت دنیا قیمت عرضه اولیه سهام خود را مشخص کرد تا به این ترتیب ارزش آرامکو حدود ۴۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار کمتر از پیش‌بینی دو تریلیون دلاری شاهزاه سعودی برآورد شود.

شركت آرامكو

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین به نقل از گاردین، خبر عرضه سهام بزرگ‌ترین شرکت نفتی دنیا با استقبال گرم سرمایه‌گذاران بین‌المللی مواجه شد. از این رو، محمد بن‌سلمان امیدوار بود آرامکو را با ارزش تقریبی دو تریلیون دلار وارد بازار سهام کند اما با قیمت‌گذاری ۳۰ تا ۳۲ ریالی برای هر سهم، ارزش این شرکت در بهترین حالت به ۱.۶ تا ۱.۷ تریلیون دلار می‌رسد.

شرکت دولتی آرامکو وابسته به حکومت عربستان سعودی در مرحله اول سهام خود را اوایل ماه آینده میلادی در بازار سهام تداول در ریاض عرضه می‌کند و انتظار می‌رود در همان ساعت‌های ابتدایی حدود ۲۴ تا ۲۶ میلیارد دلار سرمایه در منطقه خاورمیانه وارد خزانه آن شود. مدیران آرامکو قیمت سهام و ارزش نهایی شرکت را پیش از عرضه سهام در بازار اعلام می‌کنند، هر چند هنوز زمان دقیق عرضه مشخص نیست.

عرضه ابتدایی سهام آرامکو می‌تواند بزرگ‌ترین ورود یک شرکت به بازار سهام در تاریخ باشد. قرار بود پنج درصد سهام سودده‌ترین شرکت نفتی دنیا همزمان در بازار تداول ریاض و یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مالی دنیا عرضه شود اما مدیران سعودی سرانجام تصمیم گرفتند عرضه فقط ۱.۵ درصد برای خریداران بازار خاورمیانه باشد. به این ترتیب، شاید آرامکو نتواند رکورد ۲۵ میلیارد دلاری علی‌بابا را در عرضه اولیه سهام در ۲۰۱۴ بشکند.

حدود نیم درصد از سهام آرامکو به خریداران بازار سعودی عرضه می‌شود که قرار است از معافیت مالیاتی و پرداخت اقساطی ۷۵ میلیارد دلاری بهره‌مند شوند. دولت عربستان در تلاش است خریداران چینی و روس را هم پای میز معامله بکشاند و از سرمایه آنها برای افزایش قدرت آرامکو استفاده کند. با این حال، نظرسنجی بلومبرگ از سهامداران بزرگ دنیا نشان می‌دهد آنها ارزش آرامکو را به جای دو تریلیون دلار بن‌سلمان، بین ۱.۲ تا ۱.۵ تریلیون دلار برآورد می‌کنند.

آرامکو ۶۸ میلیارد دلار سود در شش ماه سال مالی اخیر ثبت کرده و حدود ۱۳ درصد از نفت دنیا را در بازارهای جهانی تامین می‌کند. هر چند سرمایه‌گذاران بزرگ معتقدند قرار گرفتن آن در یک منطقه پرآشوب می‌تواند به ارزش سهام آرامکو بسیار آسیب برساند.

کد خبر 463778

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha